Op bezoek bij Peter

Deze keer ging ik, doordat Joop op vakantie was, alleen op bezoek bij Peter Besters.
Direct werd ik aangenaam verrast door de manier Peter zich op het gesprek had voorbereid
Ik kreeg zoveel informatie dat ik wel een paar jaar vooruit zou
kunnen, dus zal ik het beperkt moeten houden en het gesprek in
3 onderdelen proberen te beschrijven.

Peter is zoals vele van ons van huis uit met vogels in aanraking gekomen, zijn vader had een volliere met grasparkieten waar niet gericht mee werd gekweekt.

Als eerste wil ik zijn uitgebreide verzamelingen bespreken zo heeft hij een grote collectie vogelkooien, waterbakjes, broedschalen voor duiven en een bijzondere collectie vogelboeken.
Zo heeft hij b.v. hele mooie vinkenkooien met porseleinen waterflessen heel bijzonder en diverse andere autenthieke kooien.
De boekenverzameling is indrukwekkend er zitten boeken uit de periode 1600 bij en ook veel boeken zijn voorzien van foto’s

gemaakt bij Peter, zoals boeken van Herman Zomer over parkieten met nieuwe kleuren die Peter had gekweekt. Vanaf het begin met vogels is Peter altijd bezig geweest met de vererving van vogels en kleurmutaties het geen begon met zijn grasparkieten, maar ook heeft hij veel met Postuurkanaries gewerkt, zo heeft hij foto’s van diverse kruisingen zoals Border x Crested, dit niet  zozeer om een nieuw ras te kweken maar
te kijken of je de kenmerken van het ene soort over te brengen bij de ander om zo de kenmerken van de een te verbeteren zeer ingewikkeld en je hebt er veel geduld voor nodig.

Peter heeft een paar jaar geprobeerd de Londen Fancy (een gele vogel met donker vleugels ) terug te krijgen
het geen met een Lizard kanarie dient te worden verwezelijkt, het is Peter niet gelukt maar intussen is het in Limburg wel gelukt, heel knap.

Van de verzameling van zijn kooien en waterflessen heeft een filmploeg van o.a. RTL een uur gefilmd bij Peter voor
in het populaire programma Barend en van Dorp, daarvan werd 10 minuten op de TV uitgezonden.
Peter bezit ook een glazen bierpul met deksel uit 1862 met een Belgische bult kanarie op de deksel, dit was een Kampioensprijs van een TT in Belgie die gehouden werd in een regio maar waaraan slechts 18 inschrijvingen werden toegelaten.

Zijn boeken collectie is inmiddels ook in Europa bekend en regelmatig bezoeken o.a. Denen en Duitsers hem om wat boeken over te nemen, een leuk voorval vertelde
Peter.

Er had een Duitser afgesproken om wat boeken te bekijken, hij kwam om 10.00 uur en moest om 15.00 uur in Boskoop zijn,
de man begon aan de boeken had geen tijd voor een boterham en Peter vond dat hij om 15.30 uur toch maar eens naar Boskoop moest gaan de man ging met tegenzin want zoveel bijzonderheden had hij niet verwacht.

Maar ik was natuurlijk meer in vogels geintresseerd nu daar was ook geen eenvoudig antwoord op want wat heeft Peter niet gehad. Ik waag een poging. Begonnen met grasparkieten in het bijzonder witvleugel violet, daarna vooral Europese cultuurvogels zoals Chinese groenvinken en als een van de eerste zilver groenvinken.

Uiteraard waren ook diverse kanariesoorten de reveu gepasseerd meestal Postuur rassen, zo is hij in 1979 naar Ierland gegaan om te proberen wat Irische Fancy's (toen een nieuw ras) aan te schaffen, met 1 witte man en 2 gele poppen is hij terug gekomen.
Gekweekt werd er niet mee en omdat Peter ze teveel op een Hazerkanarie vond lijken werden ze weg gedaan.
Momenteel bezit hij, Neophema's, Diamantduifjes en Raza Espagnol kanaries, uiteraard in bijzondere kleuren.

In verenigingen heeft hij ook zijn bijdrage geleverd, zo was hij mede verantwoordelijk voor de oprichting van de Speciaalclub Parkieten regio Utrecht dit deed hij samen met G. Visser en

T. Jacobse (onze voorzitter) ook heeft hij bij de Postuurvereniging vanaf febr.1989 t/m mrt 1990 per blad een artikel geschreven over het  onderwerp Hollandse kanarie (volgens peter de voorouder van vele Postuurkanaries) en zijn verwanten
Misschien wil hij dat in ons blad nog eens herhalen.
Peter hartelijk dank voor het gesprek, helaas heb ik niet alles kunnen opschrijven o.a. over je gezondheid en over je contacten met andere oud leden, maar als je het belangrijk vindt kun je dit via ons blad met ons delen.

Persoonlijk vond ik dit bezoek reuze interessant, maar verschrikkelijk moeilijk om te beschrijven, volgende keer misschien toch maar niet alleen.

Tot de volgende keer,
Ruth.